Bugatti maakt Chiron nog sneller

Bugatti heeft op de AutoSalon van Genève een lichtere en snellere versie van de Chiron gelanceerd, de Sport.

 Vanwege de overvloed aan vermogen van de reguliere Chiron, 1.500 pk uit een 8,0-liter W16 met vier turbo’s, heeft Bugatti ingezet op gewichtsverlaging voor betere prestaties.

De Chiron Sport is dankzij lichtgewicht wielen en de toepassing van koolstofvezel voor onder meer de afdekking van de intercooler 18 kilo lichter ten opzichte van de gewone Chiron. Zelfs de ruitenwisserarmen zijn uit het lichtgewicht materiaal vervaardigd. Ze zijn 1,4 kilo lichter dan de standaardexemplaren.

De auto, te herkennen aan zijn nieuwe wielen en de vier uitlaateindstukken aan de achterzijde, wordt tevens voorzien van een ‘Dynamic Handling package’. Het nieuwe pakket bestaat uit een herzien onderstel met 10 procent stijvere schokdempers.

De fabrikant stelt verder nieuwe kleurencombinaties beschikbaar voor de Chiron Sport. In de grille is het rode getal 16 te zien, een verwijzing naar het aantal cilinders dat de krachtbron heeft.

Wie een Chiron Sport wenst, moet rekening houden met een basisbedrag van 2,65 miljoen euro. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.

Red Bull presenteert nieuwe auto Verstappen

Red Bull presenteerde de RB14 maandagochtend via een drietal foto’s op de website. Met name de kleurstelling was opvallend: donkerblauw en wit in plaats van de vertrouwde kleuren geel, rood en donkerblauw. Het team liet meteen weten dat dit niet de definitieve kleurstelling is. Die wordt volgende week gepresenteerd bij de testdagen in Barcelona.

Red Bull heeft vaker voor afwijkende kleurstellingen gekozen bij de presentatie van een nieuwe auto. Met een andere kleur zijn aerodynamische foefjes makkelijker te maskeren.

Het opmerkelijkste element van Verstappens nieuwe auto is de zogenoemde halo, een titanium constructie op de cockpit die het hoofd van de coureur moet beschermen tegen rondvliegende brokstukken. De maatregel zorgt al een tijdje voor beroering in de raceklasse. Coureurs zoals meervoudig wereldkampioenen Fernando Alonso en Sebastian Vettel omarmen de halo om de simpele reden dat het een leven kan redden.

Andere coureurs, zoals Verstappen, vinden de halo lelijk en onnodig. De raceklasse is volgens hen al veilig genoeg en met snelheden van ruim 300 kilometer per uur is gevaar nooit geheel uit te bannen.

Red Bull presenteerde maandag als eerste van de drie topteams zijn auto. Mercedes en Ferrari trekken donderdag pas de lakens van hun nieuwe auto’s. Daarmee bewijst Verstappens team het dit jaar meteen anders aan te pakken dan vorig seizoen. Toen werd de auto als allerlaatste gepresenteerd, een dag voor de eerste testdag, door middel van een wazig filmpje op de website van het team.

Dit om zo lang mogelijk zaken in de windtunnel te kunnen testen, een strategie die Red Bull jarenlang volgde. Met als risico dat problemen te laat ontdekt worden. Zoals vorig jaar, toen tijdens de testdagen bleek dat windtunneldata niet correspondeerden met hetgeen de auto op het circuit liet zien. Het kostte het team een half seizoen om de opgelopen achterstand te repareren.

Dit jaar is Verstappens auto eerder in elkaar geschroefd zodat tijdens de testdagen zo vroeg en veel mogelijk getest kan worden, in de hoop dat eventuele ontwerpfouten snel boven water komen. Teambaas Christian Horner zei eind vorig jaar in de eerste testweek te mikken op zo’n honderd ronden per dag. Gemiddeld tekende het team in de afgelopen vier seizoenen voor net iets meer dan de helft van dat aantal.

Dezelfde regels, hopelijk niet dezelfde motor

In de Formule 1 zijn er alleen geen garanties voor succes, weten ze bij het Oostenrijkse team. Het is bijvoorbeeld de vraag of de Renault-motor – het zorgenkindje van vorig seizoen – dit jaar wel krachtig en betrouwbaar genoeg is om met de Mercedes- en Ferrari-krachtbronnen te concurreren. Sinds de introductie van hybride V6-motoren in 2014 worstelt Renault met de complexe technologie in de krachtbronnen.

Verstappen viel vorig seizoen maar liefst zeven keer uit. Drie keer was een haperende Renault-motor de oorzaak. Daar komt bij dat teams dit jaar nog maar drie motoren mogen gebruiken in plaats van vier. Als een motor vaker vervangen moet worden, wordt de coureur teruggezet in de startopstelling. De Nederlandse coureur versleet vorig jaar zes motoren.

Verstappen – die de afgelopen maanden te vinden was op de skipiste in Oostenrijk, in zijn woonplaats Monaco of in de Red Bull-fabriek in Milton Keynes – benadrukte vorige week in een interview op de site van zijn team ‘geen verwachtingen’ of doelstellingen voor aankomend seizoen te hebben.

Verstappen: ‘Het is afwachten. Sommige circuits zullen ons goed liggen. Andere minder. Dat moeten we met de nieuwe auto uitvinden.’ Volgende week maandag rijdt Verstappen zijn eerste meters in de RB14, wanneer in Barcelona de eerste van de twee zogeheten testweken begint.

Wat betreft zijn kansen op de wereldtitel is die maandag meteen de belangrijkste dag van het seizoen, aangezien Verstappen begin deze maand in een vraaggesprek op de Nederlandse site van Red Bull zei dat hij ‘na één testdag’ weet of hij dit jaar direct een auto heeft waarmee hij kan strijden om zeges. Het Formule 1-seizoen start op 25 maart in Australië.

 

Start nieuwe Formule 1-seizoen

Op 25 maart begint het nieuwe Formule 1-seizoen met de Grand Prix van Australië. Het moment waar alle Formule 1 liefhebbers op hebben gewacht. Hier zal onder andere Max Verstappen aan deelnemen. Omdat ik een groot fan ben van Formule 1 en natuurlijk van Max Verstappen, heb ik het programma van het nieuwe seizoen uitgewerkt. U kunt hier informatie vinden over de races en coureurs van 2018.

Ik ben erg benieuwd naar wat het nieuwe Formule 1-seizoen dit jaar gaat brengen. Zal Max Verstappen dit jaar weer zoveel problemen hebben met zijn auto? Het is niet te hopen. Wel is er een verassende verandering voor 2018 op komst. Namelijk: de cockpitbescherming. Al in 2015 werd er gepleit voor de introductie van een dergelijk systeem, maar dit jaar wordt het ondanks alle kritiek toch echt werkelijkheid. De rijders, de teams en de fans zijn niet blij met deze verandering. De FIA heeft zich duidelijk niks aangetrokken van alle kritiek want de zogenoemde halo wordt per 2018 verplicht. De versie die we afgelopen jaar in de races hebben gezien was een dummy. Deze dummy was vooral bedoeld voor het testen van het zicht van de rijder, het in- en uitstappen en de evaluatie van de aerodynamische gevolgen. Het daadwerkelijke systeem moet verbonden worden aan het chassis om stevige klappen op te kunnen vangen. De specificaties van de halo werden pas laat in het jaar bekend gemaakt, dit zorgt bij de teams voor behoorlijk wat hoofdbrekers.

Het probleem zit hem in het feit dat de test niet uitgevoerd kan worden met de definitieve halo, want het idee is dat deze eerder moet breken dan de bevestigingspunten op het chassis. Het volgende probleem waar de teams over in zitten is het gewicht van de auto’s. Dit willen ze graag zo laag mogelijk houden. In 2017 werd het gewicht van de wagens al opgehoogd naar 728 kilogram vanwege de komst van de bredere banden, meer bodywork en de toename van de afmetingen van de brandstoftank. Dit jaar krijgen de ontwerpers er nog eens zes kilogram speelruimte bij. Veel teams zijn nu bang dat de installatie van de halo veertien tot vijftien kilogram gaat wegen, waardoor de zwaardere rijders in het nadeel zijn.

Ik kan in ieder geval niet meer wachten op de start van het nieuwe Formule 1-seizoen. Ik wens Max en natuurlijk alle andere coureurs ontzettend veel succes tijdens de races! 

 

De Formule 1 Coureurs van 2018

 

Mercedes

Lewis Hamilton (7 januari 1985 in Stevenage, Engeland)

Hij heeft al 11 seizoenen eerder deelgenomen in de Formule 1.

 

Valtteri Bottas (28 augustus 1989 in Nastola, Finland)

Hij heeft al 5 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

Ferrari

Sebastian Vettel (3 juli 1987 in Heppenheim, Duitsland)

Hij heeft net als Lewis Hamilton al 11 seizoenen deelgenomen aan de Formule 1.

 

Kimi Raikkonen (17 oktober 1979 in Espoo, Finland)

Hij heeft al 15 seizoenen deelgenomen aan de Formule 1.

Aston Martin Red Bull Racing

Daniel Ricciardo (1 juli 1989 in Perth, Australië)

Hij heeft al 7 seizoenen deelgenomen aan de Formule 1.

 

Max Verstappen (30 september 1997 in Hasselt, België)

Hij heeft 3 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

Force India Mercedes

Sergio Perez (26 januari 1990 in Guadalajara, Mexico)

Hij heeft net als Ricciardo al 7 seizoenen deelgenomen aan de Formule 1.

 

Esteban Ocon (17 september 1996 in Évreux, Frankrijk)

Hij heeft 3 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

Williams-Mercedes

 Lance Stroll (29 oktober 1998 in Montreal, Canada)

Hij heeft 1 seizoen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Sergey Sirotkin (27 augusts 1995 in Moskou, Rusland)

Hij neemt dit jaar voor de eerste keer deel aan de Formule 1.

Renault

Nico Hülkenberg (19 augustus 1987 in Emmerich, Duitsland)

Hij heeft 7 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Carlos Sainz Jr. (1 september 1994 in Madrid, Spanje)

Hij heeft 3 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

Scuderia Toro Rosso

Pierre Gasly (7 februari 1996 in Rouen, Frankrijk)

Hij heeft 1 seizoen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Brendon Hartley (10 november 1989 in Palmerston North, Nieuw Zeeland)

Hij heeft 1 seizoen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

Haas Ferrari

Romain Grosjean (17 april 1986 in Geneve, Zwitserland)

Hij heeft 7 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Kevin Magnussen (5 oktober 1992 in Roskilde, Denemarken)

Hij heeft 4 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

McLaren-Renault

Fernando Alonso (29 juli 1981 in Oviedo, Spanje)

Hij heeft 16 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Stoffel Vandoorne (26 maart 1992 in Kortrijk, België)

Hij neemt dit jaar voor de eerste keer deel aan de Formule 1.

Alfa Romeo Sauber

Marcus Ericsson (2 september 1990 in Kumla, Zweden)

Hij heeft 4 seizoenen eerder deelgenomen aan de Formule 1.

 

Charles Leclerc (16 oktober 1997 in Monte Carlo, Monaco)

Hij neemt dit jaar voor de eerste keer deel aan de Formule 1.

 

De Formule 1 Kalender van 2018

25 maart – GP Australië
8 april – GP Bahrein
15 april – GP China
29 april – GP Azerbeidzjan
13 mei – GP Spanje
27 mei – GP Monaco
10 juni – GP Canada
24 juni – GP Frankrijk
1 juli – GP Oostenrijk
8 juli – GP Groot-Brittannië
22 juli – GP Duitsland
29 juli – GP Hongarije
26 augustus – GP België
2 september – GP Italië
16 september – GP Singapore
30 september – GP Rusland
7 oktober – GP Japan
21 oktober – GP Verenigde Staten
28 oktober – GP Mexico
11 november – GP Brazilië
25 november – GP Abu Dhabi

 

Max Verstappen de held van Nederland

Het is ongelooflijk hoe een 20-jarige jongen in staat is om voor de tweede keer een Grand Prix te winnen. Deze keer won Max Verstappen de Grand Prix in Maleisië. Dit is het resultaat waar iedere Nederlandse Formule 1 liefhebber op zat te wachten.

Max Verstappen beleeft slecht seizoen

Het seizoen is niet al te best verlopen voor de jonge Nederlander. Zo moest hij al zeven races vroegtijdig beëindigen en haalde hij de finish dus niet. Of hij werd van de baan gereden of er was weer eens iets aan de hand met zijn wagen. Maar nu niet. Nu viel alles op zijn plaats en kwam hij als nummer 1 over de finish lijn.

Over zijn vorige overwinning werd nog gezegd dat het niet geheel door eigen toedoen is geweest. Omdat beide coureurs van Mercedes elkaar van de baan reden, werd de grootste concurrentie uitgeschakeld voor Verstappen. Dit keer was dit niet het geval. Geheel op eigen kracht wist hij te winnen.

Hij wist zijn banden goed te sparen tijdens de race en reed erg gecontroleerd. In ronde 1 wist hij Bottas al voorbij te scheuren. En in ronde 4 was ook favoriet Hamilton aan de beurt. Door een mooie inhaalactie kwam Max op plek 1 te staan. Hij wist de koppositie hierna vast te houden tot het einde.

De toekomst

Nu de auto geen kuren had en de race verliep zonder botsingen, was maar weer eens te zien dat het niet zozeer lag aan Max Verstappen. Het talent zit er nog steeds in en nu het lek boven is wat betreft de auto ben ik ervan overtuigd dat hij een glansrijke toekomst tegemoet gaat. Wat kunnen wij in Nederland toch trots zijn dat er uit zo een klein landje zo een sensatie voort is gekomen. Ik wens Max nog heel veel succes toe in zijn toekomstige Grand Prix races!

Mijn favoriete auto’s die uitkomen in 2017

Een nieuw jaar betekent weer nieuwe auto’s die uitkomen. Vandaag noem ik een paar mooie auto’s waar ik naar uitkijk dit jaar.

Aston Martin V8 Vantage

Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage

Aston Martin staat er altijd om bekend om beestachtig maar classy auto’s te produceren. Dit jaar komen ze weer met een prachtig exemplaar: de Vantage. Deze kleine krachtpatser is qua grootte vergelijkbaar als de Porsche 911. Niet heel groot, maar wel krachtig. Voor bijna €200.000 krijg je 437pk aan vermogen onder je motorkap. Hij gaat van 0 tot 100 in 4,6 seconden en haalt een topsnelheid van 305 km/u.

Ferrari LaFerrari Aperta

Ferrari LaFerrari Aperta
Ferrari LaFerrari Aperta

Met 949pk is dit wel echt een racemonster voor de openbare weg. De Aperta heeft een maximum snelheid van over de 350 km/u en binnen 3 seconden bereikt hij de 100 km/u vanaf stilstand. Een ritje op de Duitse Autobahn is zeker niet weggelegd met dit pareltje.

Wat speciaal is aan dit exemplaar van Ferrari is dat het gebruik maakt van Formule1 technologie. Mede hierdoor krijgt Ferrari het voor elkaar om er 949pk in te stoppen.

Er zijn er maar 209 van gemaakt waarvan er 200 voor gewone consumenten bestemd waren. Deze zijn overigens al uitverkocht. Wat dit ding mag kosten? Ruim €1 miljoen.

Ferrari GTC4Lusso T

Ferrari GTC4Lusso T
Ferrari GTC4Lusso T

Nog één van Ferrari: de GTC4Lusso T. De GTC4Lusso heeft een V8 motor en dat is apart voor dit model, want dit model heeft 4 stoelen. Het komt namelijk niet vaak voor dat een auto deze twee aspecten samen heeft. De GTC4Lusso T ziet er stijlvol uit en heeft iets weg van de modellen van Porsche. Hij heeft ronde vormingen en straalt veel dynamiek uit.

De GTC4Lusso T heeft 610pk en gaat van 0-100 in 3.4 seconden. Niet verkeerd, toch? Je kan er één kopen voor rond de €300.000.

Renault Alpine

Renault Alpine
Renault Alpine

Na een lange tijd brengt Renault de Alpine weer terug. Deze bak wordt uitgerust met 300pk aan vermogen en accelereert van 0-100 in 4,5 seconden. De Alpine zal zo’n €60.000 gaan kosten. Mooi om te zien dat oude modellen weer tot leven worden gebracht.

Top 5 Snelste Auto’s ter Wereld

Mijn liefde voor auto’s is groot. Mijn droom is om een keer in een van de snelste auto’s ter wereld te rijden. De aanschaf van zo’n snelle auto zal echter een droom blijven wegens de prijs. In dit artikel laat ik jullie de top 5 aan snelste sportauto’s ter wereld zien.

  1. Saleen S7 Twin

auto5

Het Amerikaanse autobedrijf Saleen is gespecialiseerd in handgemaakte productie van sportauto’s. Oorspronkelijk werden de auto’s geproduceerd in Engeland door het bedrijf Ray Mallock Ltd, maar de fabriek is verplaatst naar Californië. Het S7-model dat in 2005 werd uitgebreid met een twin-turbo was goed voor een vermogen van 750 pk. De S7 Twin haalt een maximumsnelheid van 399 km/u. De auto werd tussen 2005 en 2009 geproduceerd.

  1. SSC Ultimate Aero TT

auto4

SSC staat voor Shelby Super Cars. Het is een Amerikaans autobedrijf en maakt ware sportauto’s voor op de weg. Vanaf 2000 werkten zij aan het project SSC Ultimate Aero TT om de concurrentie aan te gaan met de snelste auto op dat moment, de Bugatti Veyron. In 2007 lukte het om een topsnelheid van 413 km/u te halen met de eerste versie van de Aero en versloeg daarmee het record. De Ultimate Aero TT is nog steeds te koop voor een bedrag van €488.000 en heeft een topsnelheid van 418 km/u.

  1. Koenigsegg Agera R

auto3

Christian von Koeningsegg ontwierp een van de mooiste auto’s aller tijden. De volgende uitdaging was een snellere en een stijlvollere opvolger van de Koeningsegg CCX te produceren. Dit is de Agera geworden. De auto is gemaakt van verschillende superlichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium en kerval. In 2011 werd de Agera R gepresenteerd. De auto heeft een theoretische topsnelheid van 439 km/u maar rijdt werkelijk rond de 420 km/u.

  1. Hennessey Venom GT

auto2

Het Amerikaanse bedrijf Hennessey Performance Engineering dat zich bezig houd met het modificeren van sportauto’s. Zij doen dit voor een aantal merken waaronder Porsche, Ferrari en Lotus. De eigen auto Hennessey Venom GT is eigenlijk een zwaar aangepaste Lotus Exige. In 2013 brak de Venom GT het record als snelste productiewagen met een acceleratie van 0 tot 300 km/u. In 2014 behaalde de Venom GT een topsnelheid van 435 km/u.

  1. Bugatti Chiron

auto1

De nummer 1 is het Bugatti Chiron. Bugatti is een Franse autofabrikant, die traditionele en luxeauto’s ontwerpt. Bugatti is onderdeel van de Volkswagen-groep. Het vorige model van Bugatti de Veyron was lang de snelste auto ter wereld. Na verloop van tijd kregen zij de hete adem in de nek van verschillende auto merken die hun topsnelheid evenaarde. Daarom zijn zij met een opvolger gekomen om de concurrentie weer een flink stap voor te blijven. In maart van dit jaar werd de Bugatti Chiron gepresenteerd. De auto heeft een 8 liter motor met vier turbo cilinders wat resulteert in een vermogen van 1479 pk. Het is een exclusief exemplaar waar er maar 500 van zijn gemaakt. De auto kost maar liefst € 2.400.000. Theoretisch zou de auto een topsnelheid van 463 km/u moeten redden. Echter heeft Bugatti een limiet van 420 km/u elektronisch ingesteld als veiligheidsmaatregel.