Duurzaam ondernemen

We weten allemaal dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Dit geldt voor consumenten, de overheid en ook in het bedrijfsleven. Aan duurzaam ondernemen zitten veel voordelen, deze betalen zich vaak pas na verloop van tijd uit. Nadelig is dat er vaak eerst geïnvesteerd moet worden voordat de vruchten ervan kunnen worden geplukt.

Voordelen van duurzaam ondernemen

Buiten financieel investeren in duurzaam ondernemen, investeer je ook in je werknemers. Als je als onderneming hier goed mee bezig bent kunnen de daadwerkelijke financiële investeringen ook slagen. Hieronder vindt je een aantal initiatieven voor een duurzame investering die bijdragen aan een duurzamer imago van je onderneming.

  • Met een lager energieverbruik lopen de bedrijfskosten aanzienlijk terug. Dit kan door middel van zonnepanelen, ledverlichting en tijdschakelaars. Dit kan ook nog eens met groene energie, dit gebeurt dan nog milieuvriendelijker. –
  • Maak werknemers betrokken bij duurzaamheidsprojecten. Dat zal hun gedachte veranderen en wordt het een gezamenlijk doel om bij te dragen aan een duurzaam imago.-
  • Praat samen over duurzaam ondernemen zo geef je werknemers ruimte om hier ook aan bij te dragen.
  • Investeer in de productiviteit van personeel. Je doet er goed aan om op sociaal vlak ook te investeren in je werknemers. Als de werkgever meer betrokken is maakt dat de werknemers productiever, hierdoor daalt het ziekteverzuim.
  • Een strak werkproces bespaart niet alleen geld en tijd, maar werknemers zullen hierdoor ook minder frustratie ervaren.

Nadelen van duurzaam ondernemen

Helaas brengt het ook een nadeel met zich mee. Wellicht is dat het enige nadeel, investeren in duurzaam ondernemen. Er zijn slechts een aantal initiatieven die zich snel uit betalen. Dat is bijvoorbeeld het besparen van energie of initiatieven om werknemers de auto te laten staan en zich anders te vervoeren. Zonnepanelen op je onderneming is een goede investering maar het is niet goedkoop en de gemiddelde terugverdientijd hiervan is vijf jaar of meer. Een duurzame investering kost veel tijd en geld maar kan echter op den duur nieuwe klanten opleveren.

Vragen over duurzaam ondernemen?

Interesse in een pand? Of wil je meer informatie over duurzaam ondernemen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

risicoanalyse

Wat is een risicoanalyse

De risicoanalyse is een onderdeel van het risicomanagement. Het doel van een risicoanalyse is om inzicht te krijgen in verschillende dreigingen voor de bedrijfsprocessen en welke risico’s dit met zich meebrengt. Op basis hiervan kan het beveiligingsniveau en bepaalde beveiligingsmaatregelen worden vastgesteld. Er moet een balans gevonden worden tussen de kosten en de beveiligingsrisico’s. Om goed onderbouwde beslissingen hieruit te halen maak je gebruik van het hulpmiddel ‘de risicoanalyse’.

Volgens ons heeft een risicoanalyse vier hoofddoelen:

  1.     Waarde identificeren van bedrijfsmiddelen
  2.     Dreigingen en kwetsbaarheden vaststellen
  3.     Het vaststellen van het risico dat dreigingen werkelijkheid worden
  4.     Evenwicht vinden tussen kosten van een beveiligingsmaatregel en een incident

Risicoanalyse (kwalitatief)

Met een kwalitatieve risicoanalyse ga je uit van situaties en scenario’s. Op basis van vuistregels en waarschijnlijkheid worden kansen dat een dreiging werkelijkheid wordt ingeschat. Hierbij wordt vaak uitgegaan van een ‘worst case’ en ‘best case’ scenario. Hierna wordt gekeken naar de eerder genomen beveiligingsmaatregelen en naar de impact op het bedrijfsproces. Dit alles leidt vaak tot een subjectief dreigingsgevoel.

Risicoanalyse (kwantitatief)

Met een kwantitatieve risicoanalyse probeer je op basis van risicowaardering te berekenen hoe groot de kans is dat de dreiging een incident wordt. Tevens bereken je eventuele financiële gevolgen. Alle elementen met een kwantitatieve risicoanalyse worden met een waarde vastgesteld. Zo kunnen passende beveiligingsmaatregelen worden vastgesteld en het totale financiële risico wordt in kaart gebracht.

Heeft u vragen aan ons?

Heb je nog vragen aan ons? Of heb je interesse in een pand? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Van oude vervallen boerderij naar prachtig gerenoveerde woonboerderij

De renovatie van de oude boerderij met koeienstal en opslagschuur in Sprundel viel niet mee. Na ruim 3 jaar van verbouwen is de woonboerderij klaar. En het resultaat is verbazingwekkend!

Bij aanvang van de bouw stond alleen het  fundament, in vervallen staat, van de boerderij er. De nieuwe bewoners vielen voor de sfeervolle originele metselwerk binnenmuur en het uitzicht op de prachtige omgeving. Zij waren ervan overtuigd dat ze een juweeltje van dit pand konden maken. De wensen voor de renovatie van dit pand waren: veel licht en behoud van authentieke elementen.

Tijdens de renovatie is alles van top tot teen aangepakt. Het gehele dak werd vernieuwd, de buitenmuren hersteld en de vloer geëgaliseerd.  Om veel licht in de ruimte te brengen werd er een grote glazen pui in de woonkamer geplaatst.

De gerenoveerde woonboerderij oogt luxe, ruimtelijk en licht. Door het behoud van het originele metselwerk en de houten balken die door heel het huis staan, behoud de woonboerderij zijn authentieke karakter. Dat is persoonlijk ook het gene wat mij erg aanspreekt binnen deze woonboerderij, de klassieke elementen. Ze zijn hier ontzettend mooi verwerkt en toch blijft het een moderne woonboerderij.

Trends in vastgoed

Binnen de vastgoedsector zijn er veel ontwikkelingen en innovaties gaande. Door de crisis staan er veel panden onnodig leeg, ook kantoorpanden zijn hier het slachtoffer van. Desondanks kan het in steden toch erg lastig zijn om een geschikte woon- of werkruimte te vinden.

Zoals in veel sectoren zijn er verschillende ontwikkelingen op innovatief en technologisch gebied. In dit artikel worden een aantal ontwikkelingen binnen de vastgoedsector toegelicht. Deze ontwikkelingen zijn gericht op het bedrijfsleven.

Software is een van die nieuwe technieken die toegepast wordt binnen de vastgoedsector. Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder. Veel processen zijn al geautomatiseerd, dit is ook het geval binnen de vastgoedwereld. Denk bijvoorbeeld aan technieken waarmee deuren of ramen opengaan en de geautomatiseerde systemen die dit mogelijk maken. Smart buildings is het fenomeen binnen de vastgoedsector wat razend populair is. Smart buildings zijn simpelweg gebouwen die volledig of deels geautomatiseerd zijn. In veel moderne gebouwen zie je deze techniek terugkomen.

Een andere veel voorkomende trend binnen de vastgoedsector zijn de Shared Spaces. Hiermee worden de gedeelde ruimtes bedoeld. Voor beginnende bedrijven kan dit een uitkomst zijn om de kosten te drukken. Meerdere bedrijven vestigen zich dan in een ruimte of gebouw. Naast het feit dat dit kostenbesparend is, is dit ook een vorm van duurzaamheid.

Flexwerken, het woord zegt het al: werken in een flexibele omgeving. Bij flexwerken ben je niet gebonden aan een vaste werkplek. Je kunt je laptop overal mee naartoe nemen om hier je werkzaamheden te verrichten. Dit is een opkomende trend in het bedrijfsleven.

Ben je benieuwd naar andere trends binnen de vastgoedsector of ben je op zoek naar een woning? Bekijk dan de website van Zuylenstaete vastgoed.

Innovatieve zakelijke concepten

Wij bij Zuylenstaete zijn altijd op zoek naar innovatieve concepten. Denk bijvoorbeeld aan een gecombineerd hotel- en woningpand, hier wordt je als woninghuurder elke dag als gast ontvangen in de lobby. Of denk aan panden die volledig verwarmt worden met CO2 neutrale biomassaketels, zo dragen we graag een steentje bij aan het milieu. Having the guts, sharing the glory!

Biomassaketels in onze panden

Een biomassaketel is erg populair dankzij de verbranding van onuitputtelijke energiebronnen. Door een korte koolstofcyclus is de verwarming van biomassa CO2 neutraal. Hierbij is wel een strenge voorwaarde dat de biomassa duurzaam is geproduceerd. Denk aan organische stoffen uit land- en bosbouw. Biomassaketels zijn een heel stuk zuiniger dan bijvoorbeeld houkachels of open haarden, ze stoten een stuk minder fijnstof uit. Met hout als brandstof leidt dit tot minder broeikasgassen dan een hr-ketel op gas. Tevens zijn biomassaketels beter voor uw gezondheid!

Leuk om te weten!

Wist u dat er al regelmatig gebruik wordt gemaakt van drones in de makelaardij? Deze drones worden ingezet om foto’s of videobeelden te maken van vastgoed. Drones zijn ook erg goed te gebruiken om 3D mappen te creëren van objecten die op de centimeter nauwkeurig in kaart gebracht moeten worden. Daarnaast worden de drones gebruikt om gevels en daken te inspecteren op plekken waar dit anders erg moeilijk gaat.

Heb je vragen aan ons?

Interesse in een pand? Of wil je meer informatie weten over ondernemen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

13 factoren die een ondernemer succesvol maken

Ondernemen, dat kan op veel manieren. Toch heeft iedereen die gaat ondernemen iets gemeen: succes binnen handbereik. Om jullie inzicht te geven in hoe je een onderneming sterk kunt opzetten, deel ik onderstaande factoren, onderbouwd door Arjan van den Born, graag met jullie.

Niet iedereen kan even succesvol worden, maar veel mensen kunnen wel succesvol ondernemer worden. Want ondernemen, dat kun je leren, zegt professor Arjan van den Born.

Professor Van den Born van de Universiteit Tilburg heeft veel onderzoek gedaan naar succesvolle ondernemers en hun kritische succesfactoren en karaktereigenschappen. Hij komt tot de volgende 13 factoren die maken dat ze succesvol zijn:

1 – Hard werken.
“Het is misschien saai, maar het is gewoon waar. Ondernemerschap is harder werken dan werken op het zachte kussen van loondienst.”

2 – Intelligentie is belangrijk. 
“Mensen denken dat intelligentie niet zo belangrijk is. Maar mensen die intelligent zijn komen verder, je moet slim zijn.”

3 – Schrijf succes of mislukking toe aan jezelf (locus of control). 
“Beheersing is een belangrijke eigenschap. Als er iets misgaat, geef dan jezelf de schuld en niet de buitenwereld. Succesvolle ondernemers geven zichzelf de schuld.”

4 – Je moet openstaan voor veranderingen en nieuwe ervaringen.
“Je moet ook kunnen openstaan voor anderen en pro-actief zijn. Wees creatief en innovatief. Vernieuwing komt juist vaak uit een andere hoek.”

5 – Need for achievement. 
“Je hebt behoefte om iets te bereiken in het leven, iets groots te willen neerzetten, iets op te willen bouwen om trots op te zijn. Wilskracht om wat te laten zien in het leven en om geld te verdienen. Je moet een doorzetter zijn en geld verdienen is altijd een belangrijk thema, motivatie.”

6 – Ondernemerschap is topsport.
“Er is niet één type succesvolle ondernemer. Er zijn meerdere types, zoals er ook verschillende soorten topsporters zijn. Je kan top zijn in gewichtheffen, top zijn in atletiek, dat heeft andere kenmerken. Je moet focussen, dat ene kunstje jarenlang uitmelken.”

7 – Je moet niet te angstig zijn.
“Ondernemen is per definitie risico nemen, je moet niet gauw bang zijn. Als je heel angstig, neurotisch bent en je vindt het moeilijk om risico’s te nemen, om al je geld, al je geluk in het spel te zetten, dan moet je geen ondernemer worden.”

8 – Een ondernemer hoeft niet aardig te zijn.
“Je hoeft niet aardig te zijn, want er zijn aardige en niet-aardige topondernemers. Van de CEO’s is 10 procent psychopaat, tegenover 1 procent van de bevolking. Ook zijn er veel mensen die narcistisch zijn. Er geldt ook: hoe ouder hoe stugger, zeker omdat je eigen onderneming zo persoonlijk is. Maar je moet openstaan voor veranderingen, je droom verandert. Je eigen sterke kind verandert, als je kind kan lopen dan is het weer heel wat anders.”

“Je hoeft niet leuk te zijn om een goede ondernemer te zijn. Het helpt als je met minder mensen rekening houdt in het leven. Het wordt heel erg lastig als je én tevreden werknemers, én een tevreden partner én tevreden kinderen wilt hebben. De balans tussen werk en privé is bij echte ondernemers vaak afwezig. Je hebt trouwens ook leuke en sociale ondernemers, dat is wel beter voor de mensen.”

9 – Ken je markt.
“Alle succesvolle ondernemers kennen hun markt goed. Het is gewoon analyseren. Ze weten wat het van hen vraagt en welk gedrag ze moeten vertonen; een heel natuurlijk proces. Bij ongelooflijke concurrentie moet je echt doorzettingsvermogen hebben. Zit in je nu bijvoorbeeld in web en mobile, waar heel veel verandert, dan zal je vooral pro-actieve moeten zijn.”

10 – Je kunt leren ondernemer te zijn.
“Je moet van huis uit wel wat kwaliteiten meenemen, zoals empathie en intelligentie. Maar heel veel is te leren. Je kunt heel goed leren om businessplannen te schrijven, financiën te managen, marketing te doen, een netwerk te creëren. Je kunt je vakgebied verder ontwikkelen.”

“90 procent van wat het is om ondernemer te zijn, kun je leren. Maar je loopt tegen je eigen grenzen op. Een heel groot deel van Nederland kan ondernemer worden.”

11 – Zorg voor geld.
“Het helpt gewoon als papa en mama wat centjes hebben. Ondernemen is risico’s nemen, dus je gaat waarschijnlijk in de eerste paar jaar twee of drie keer failliet. Als je dan een vader of moeder hebt, of bijvoorbeeld een vrouw die werkt, waarmee je door die moeilijke periode heen kan, kun je daarna weer opstarten. Voor mensen die dat niet hebben, is vaak het eerste faillissement ook een definitief faillissement.”

“Er zijn meer ondernemers die uit goede milieus komen. Als je een vangnet hebt, dan weet je zeker dat het eerder gaat lukken dan zonder vangnet. Je kan dan vaker fouten maken, elke topondernemer heeft fouten gemaakt en is bijna failliet gegaan.”

12 – Geluk.
“Iedereen kan een succesvol ondernemer worden, maar daar heb je wel een paar keer geluk bij nodig. Het is een rat-race, er is concurrentie. Een paar zullen het redden, anderen niet. Het is een kwestie van hard werken, maar geluk is net zo belangrijk.”

13 – Schrijf het op wat je wilt doen. 
“Als je wilt starten, vraag dan eens in je omgeving van ‘goh, zou ik dit kunnen?’ Vraag daarbij zowel je beste vrienden als je grootste tegenstanders. Als zij zeggen: ‘het zou kunnen’, dan zou ik het doen. Je weet nooit of het gaat lukken, het is een kwestie van heel veel proberen. Het is vallen en opstaan.”